Zderzak Łągiewki jest urządzeniem, które - według zapewnień wynalazcy - zabezpiecza samochód przed skutkami zderzenia znacznie skuteczniej, niż powszechnie stosowane rozwiązania. Skuteczność ta ma być tak wielka, że w opinii wielu fachowców (jak też wynalazcy) przeczy znanym prawom fizyki. Nic dziwnego, że wynalazek jest kontrowersyjny i że narosło wokół niego wiele mitów, nieporozumień i prasowych przeinaczeń.
link do dalszych informacji Wynalazek p. Lucjana Łągiewki z Kowar jest prosty: siłę uderzenia o przeszkodę przenosimy za pomocą zębatki i koła zębatego na niewielki, szybkoobrotowy wirnik (szczegóły konstrukcji i rysunki - patrz wywiad). W ten sposób pewna część energii kinetycznej pojazdu po zderzeniu z przeszkodą trafia do wirnika, w postaci energii kinetycznej ruchu obrotowego. Podobnie można skonstruować "hamulec dynamiczny", który energię kinetyczną pojazdu zamienia podczas hamowania na energię ruchu obrotowego niewielkiego wirnika
zasada działania
W 1959 RADWAR wyprodukował pierwszy radar drogowy w tym czasie Mike Velentine zaprojektował swój pierwszy antyradar, i do tej pory nie wymyślono nic lepszego.